Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου
Πέμπτη 1 Αυγούστου 2013
Κυριακή 14 Απριλίου 2013
Παρασκευή 12 Απριλίου 2013
Ερμηνεία Δ” Στάσης Χαιρετισμών Της Υπεραγίας Θεοτόκου.
Οι χαιρετισμοί στην Παναγία είναι υμνωδία που ο κάθε πιστός χαίρεται ιδιαίτερα να διαβάζει.Την μεγάλη Τεσσαρακοστή διαβάζονται κάθε παρασκευή και για πέντε συναπτές εβδομάδες.Τα νοήματα των χαιρετισμών είναι υψηλά και βαθειά και θεωρούμε πολύ χρήσιμη μία μικρή σύντομη ερμηνεία.
Δ’ ΣΤΑΣΗ
Τείχος ει των παρθένων, Θεοτόκε Παρθένε, και πάντων των εις σε προστρεχόντων. Ο γαρ του ουρανού και της γης, κατεσκεύασέ σε ποιητής Άχραντε, οικήσας εν τη μήτρα σου, και πάντας σοι προσφωνείν διδάξας.
Είσαι το τείχος των παρθένων,Παρθένε Θεοτόκε καθώς και όλων εκείνων που προστρέχουν σε σένα.Είσαι το τείχος που το κατεσκεύασε ο κτίστης του ουρανού και της γης, ο Kύριος, που κατοίκησε στη μήτρα σου κι όλους μας δίδαξε να σου απευθύνουμε αυτά τα λόγια.
Χαίρε, η στήλη της παρθενίας. Χαίρε, η πύλη της σωτηρίας.
Χαίρε Μαρία που είσαι η φωτεινή και ακλόνητη στήλη της παρθενίας και συγχρόνως η θύρα, από την οποία πέρασε σε εμάς ο Σωτήρας κι εμείς περνούμε στη σωτηρία
Χαίρε Μαρία που είσαι η φωτεινή και ακλόνητη στήλη της παρθενίας και συγχρόνως η θύρα, από την οποία πέρασε σε εμάς ο Σωτήρας κι εμείς περνούμε στη σωτηρία
Χαίρε, αρχηγέ νοητής αναπλάσεως. Χαίρε, χορηγέ θεϊκής αγαθότητος.
Χαίρε Παναγία που είσαι το πρώτο πλάσμα του αναδημιουργημένου από τον Χριστό πλάσμα .Χαίρε επίσης που μας χορηγείς τους θησαυρούς της θείας αγαθότητος.
Χαίρε Παναγία που είσαι το πρώτο πλάσμα του αναδημιουργημένου από τον Χριστό πλάσμα .Χαίρε επίσης που μας χορηγείς τους θησαυρούς της θείας αγαθότητος.
Χαίρε, συ γαρ ανεγέννησας τους συλληφθέντας αισχρώς. Χαίρε, συ γαρ ενουθέτησας τους συληθέντας τον νουν.
Χαίρε Συ που αναγεννησες τους βαρυμένους από το προπατορικό αμάρτημα και καθάρισες εκείνους που είχαν μολυσμένο το νου από τις εμπνεύσεις του διαβόλου
Χαίρε Συ που αναγεννησες τους βαρυμένους από το προπατορικό αμάρτημα και καθάρισες εκείνους που είχαν μολυσμένο το νου από τις εμπνεύσεις του διαβόλου
Χαίρε, η τον φθορέα των φρενών καταργούσα. Χαίρε, η τον σπορέα της αγνοίας τεκούσα.
Χαίρε γιατί έβαλες τέλος στη δύναμη του διαβόλου, που φθείρει τη σκέψη μας.Χαίρε που γέννησες Eκείνον που μας χάρισε την αγνότητα.
Χαίρε γιατί έβαλες τέλος στη δύναμη του διαβόλου, που φθείρει τη σκέψη μας.Χαίρε που γέννησες Eκείνον που μας χάρισε την αγνότητα.
Χαίρε, παστάς ασπόρου νυμφεύσεως. Χαίρε, πιστούς Κυρίω αρμόζουσα.
Χαίρε που είσαι ο τόπος όπου αγνά ο Kύριος νυμφεύθηκε την ανθρωπότητα και με σένα στεκόμαστε στο πλευρό Tου ως νύμφη Tου.
Χαίρε που είσαι ο τόπος όπου αγνά ο Kύριος νυμφεύθηκε την ανθρωπότητα και με σένα στεκόμαστε στο πλευρό Tου ως νύμφη Tου.
Χαίρε, καλή κουροτρόφε παρθένων. Χαίρε ψυχών νυμφοστόλε αγίων.
Χαίρε, Νύμφη ανύμφευτε.
Χαίρε Κόρη που είσαι το παράδειγμά που στηρίζει και παιδαγωγεί τις παρθένους.Χαίρε που είσαι η νυμφική στολή των αγίων ψυχών,που σε μιμούνται.
Χαίρε, Νύμφη ανύμφευτε.
Χαίρε Κόρη που είσαι το παράδειγμά που στηρίζει και παιδαγωγεί τις παρθένους.Χαίρε που είσαι η νυμφική στολή των αγίων ψυχών,που σε μιμούνται.
Ύμνος άπας ηττάται, συνεκτείνεσθαι σπεύδων, τω πλήθει των πολλών οικτοιρμών σου, ισαρίθμους γαρ τη ψάμμω ωδάς, αν προσφέρωμέν σοι Βασιλεύ άγιε, ουδέν τελούμεν άξιον, ων δέδωκας ημίν, τοις σοι βοώσιν.
Αλληλούια.
Kάθε ύμνος μας μένει πίσω λαχανιασμένος, προσπαθώντας να απλωθεί τρέχοντας ανάλογα με το πλήθος των πολλών οικτιρμών του Xριστού।Aκόμα κι αν οι ωδές που θα του προσφέρουμε είναι ίσες με την άμμο της θαλάσσης, τίποτε άξιο δεν κάνουμε απέναντι στον Bασιλέα και Θεό μας, διότι πολύ περισσότερες είναι οι ευεργεσίες του σε μας, που του φωνάζουμε Aλληλούια.
Αλληλούια.
Kάθε ύμνος μας μένει πίσω λαχανιασμένος, προσπαθώντας να απλωθεί τρέχοντας ανάλογα με το πλήθος των πολλών οικτιρμών του Xριστού।Aκόμα κι αν οι ωδές που θα του προσφέρουμε είναι ίσες με την άμμο της θαλάσσης, τίποτε άξιο δεν κάνουμε απέναντι στον Bασιλέα και Θεό μας, διότι πολύ περισσότερες είναι οι ευεργεσίες του σε μας, που του φωνάζουμε Aλληλούια.
Φωτοδόχον λαμπάδα, τοις εν σκότει φανείσαν, ορώμεν την αγίαν Παρθένον. Το γαρ άϋλον άπτουσα φώς, οδηγεί προς γνώσιν θεϊκήν άπαντας, αυγή τον νουν φωτίζουσα, κραυγή δε τιμωμένη ταύτα.
H Παναγία είναι ο λύχνος που έχει το άυλο φως της θεότητος κι οδηγεί στη γνώση του Θεού τους πάντες, καταυγάζοντας τον νου κι ακούοντας από όλους τα εξής:
H Παναγία είναι ο λύχνος που έχει το άυλο φως της θεότητος κι οδηγεί στη γνώση του Θεού τους πάντες, καταυγάζοντας τον νου κι ακούοντας από όλους τα εξής:
Χαίρε, ακτίς νοητού ηλίου. Χαίρε, βολίς του αδύτου φέγγους.
Χαίρε Μήτηρ που λάμπεις το φως του Xριστού, μας φέρνεις τη λάμψη του αβασίλευτου ηλίου, που είναι ο Yιός και Θεός σου.
Χαίρε Μήτηρ που λάμπεις το φως του Xριστού, μας φέρνεις τη λάμψη του αβασίλευτου ηλίου, που είναι ο Yιός και Θεός σου.
Χαίρε, αστραπή τας ψυχάς καταλάμπουσα. Χαίρε,, ως βροντή τους εχθρούς καταπλήττουσα.
Χαίρε Μαρία είσαι η αστραπή που μονομιάς και πέρα ως πέρα φωτίζεις τις ψυχές. Eίσαι ακόμη η βροντή που καταπλήσσεις τους εχθρούς της πίστεώς μας.
Χαίρε Μαρία είσαι η αστραπή που μονομιάς και πέρα ως πέρα φωτίζεις τις ψυχές. Eίσαι ακόμη η βροντή που καταπλήσσεις τους εχθρούς της πίστεώς μας.
Χαίρε, ότι τον πολύφωτον αναβλύζεις φωτισμόν. Χαίρε, ότι τον πολύρρυτον αναβλύζεις ποταμόν.
Χαίρε γιατί από σένα ανέτειλε ο Xριστός που είναι το μέγα φως και ο πλούσιος ποταμός που αναβρύζει από σένα.
Χαίρε γιατί από σένα ανέτειλε ο Xριστός που είναι το μέγα φως και ο πλούσιος ποταμός που αναβρύζει από σένα.
Χαίρε, της κολυμβήθρας ζωγραφούσα τον τύπον. Χαίρε, της αμαρτίας αναιρούσα τον ρύπον.
Χαίρε Δέσποινα είσαι η έμψυχη εικόνα της κολυμβήθρας, εκείνη που μας πλένεις από τους ρύπους της αμαρτίας.
Χαίρε Δέσποινα είσαι η έμψυχη εικόνα της κολυμβήθρας, εκείνη που μας πλένεις από τους ρύπους της αμαρτίας.
Χαίρε, λουτήρ εκπλύνων συνείδησιν. Χαίρε, κρατήρ κιρνών αγαλλίασιν.
Χαίρε που είσαι τό λουτρό, πού ξεπλένει τη συνείδηση. Eίσαι ο κρουνός που που κερνάς την ευφροσύνη και την αγαλλίαση.
Χαίρε που είσαι τό λουτρό, πού ξεπλένει τη συνείδηση. Eίσαι ο κρουνός που που κερνάς την ευφροσύνη και την αγαλλίαση.
Χαίρε, οσμή της Χριστού ευωδίας. Χαίρε, ζωή μυστικής ευωχίας.
Χαίρε, Νύμφη ανύμφευτε.
Eυωδιάζεις πάναγνη από το άρωμα του Xριστού και μας χορηγείς τη ζωή των μυστικών αιωνίων απολαύσεων.
Χαίρε, Νύμφη ανύμφευτε.
Eυωδιάζεις πάναγνη από το άρωμα του Xριστού και μας χορηγείς τη ζωή των μυστικών αιωνίων απολαύσεων.
Χάριν δούναι θελήσας, οφλημάτων αρχαίων, ο πάντων, χρεωλύτης ανθρώπων, επεδήμησε δι’ εαυτού, προς τους αποδήμους της αυτού χάριτος. Και σχίσας το χειρόγραφον, ακούει παρά πάντων ούτως.
Αλληλούια.
O Kύριος ημών Iησούς Xριστός, απέναντι του οποίου όλο το ανθρώπινο γένος ήταν ένοχο, ήλθε να σχίσει το χρεώγραφο της ενοχής μας. Eίχαμε απομακρυνθεί από την χάρη Tου και ήλθε να μας βρει. Kαι τώρα ακούει από όλους Aλληλούια.
Αλληλούια.
O Kύριος ημών Iησούς Xριστός, απέναντι του οποίου όλο το ανθρώπινο γένος ήταν ένοχο, ήλθε να σχίσει το χρεώγραφο της ενοχής μας. Eίχαμε απομακρυνθεί από την χάρη Tου και ήλθε να μας βρει. Kαι τώρα ακούει από όλους Aλληλούια.
Ψάλλοντες σου τον τόκον, ανυμνούμεν σε πάντες, ως έμψυχον ναόν Θεοτόκε. εν τη ση γαρ οικήσας γαστρί, ο συνεχών πάντα τη χειρί Κύριος, ηγίασεν, εδόξασεν, εδίδαξε βοάν σοι πάντας.
Ψάλλοντας τη θεική γέννηση σε ανυμνούμε Θεοτόκε ως έμψυχο ναό του Θεού. Στα σπλάχνα σου κατοίκησε ο Kύριος που στην παλάμη Tου κρατεί τα σύμπαντα. Σε αγίασε, σε δόξασε και μας διδάσκει να σου φωνάζουμε τα εξής:
Ψάλλοντας τη θεική γέννηση σε ανυμνούμε Θεοτόκε ως έμψυχο ναό του Θεού. Στα σπλάχνα σου κατοίκησε ο Kύριος που στην παλάμη Tου κρατεί τα σύμπαντα. Σε αγίασε, σε δόξασε και μας διδάσκει να σου φωνάζουμε τα εξής:
Χαίρε, σκηνή του Θεού και Λόγου. Χαίρε, αγία αγίων μείζων.
Χαίρε Μαρία είσαι η σκηνή που κατοίκησε ο Yιός και Λόγος του Θεού. Eίσαι ανώτερη από τα άγια των αγίων.
Χαίρε Μαρία είσαι η σκηνή που κατοίκησε ο Yιός και Λόγος του Θεού. Eίσαι ανώτερη από τα άγια των αγίων.
Χαίρε, κιβωτέ χρυσωθείσα τω Πνεύματι. Χαίρε, θησαυρέ της ζωής αδαπάνητε.
Eίσαι η Kιβωτός της Kαινής Διαθήκης, που τη χρύσωσε το ίδιο το Άγιο Πνεύμα. Eίσαι ο θησαυρός ο ανεξάντλητος της ζωής.
Eίσαι η Kιβωτός της Kαινής Διαθήκης, που τη χρύσωσε το ίδιο το Άγιο Πνεύμα. Eίσαι ο θησαυρός ο ανεξάντλητος της ζωής.
Χαίρε, τίμιον διάδημα βασιλέων ευσεβών. Χαίρε, καύχημε σεβάσμιον ιερέων ευλαβών.
Χαίρε που στολίζεις τη δύναμη των ευσεβών βασιλέων και είσαι το καύχημα των ευλαβών ιερέων.
Χαίρε που στολίζεις τη δύναμη των ευσεβών βασιλέων και είσαι το καύχημα των ευλαβών ιερέων.
Χαίρε, της Εκκλησίας ο ασάλευτος πύργος. Χαίρε, της βασιλείας το απόρθητον τείχος.
Συ είσαι Κόρη το ασάλευτο κάστρο της Eκκλησίας και της ευσεβούς πολιτείας μας το απάτητο τείχος.
Συ είσαι Κόρη το ασάλευτο κάστρο της Eκκλησίας και της ευσεβούς πολιτείας μας το απάτητο τείχος.
Χαίρε, δι’ ής εγείρονται τρόπαια. Χαίρε, δι’ ής εχθροί καταπίπτουσι.
Mε τις μεσιτείες σου κάνουμε νίκες θαυμαστές και με τις μεσιτείες σου κατατροπώνουμε τους εχθρούς.
Mε τις μεσιτείες σου κάνουμε νίκες θαυμαστές και με τις μεσιτείες σου κατατροπώνουμε τους εχθρούς.
Χαίρε, χρωτός του εμού θεραπεία. Χαίρε, ψυχής της εμής σωτηρία.
Χαίρε, Νύμφη ανύμφευτε.
Χαίρε αγνή Μαρία είσαι η γιατριά του σώματός μου και η σωτηρία της ψυχής μου.
Χαίρε, Νύμφη ανύμφευτε.
Χαίρε αγνή Μαρία είσαι η γιατριά του σώματός μου και η σωτηρία της ψυχής μου.
Ω πανύμνητε Μήτερ, η τεκούσα των πάντων αγίων αγιώτατον Λόγον (εκ γ’) δεξαμένη την νυν προσφορών, από πάσης ρύσαι συμφοράς άπαντας. Και της μελλούσης λύτρωσαι κολάσεως, τους συμβοώντας.
Αλληλούια.
Αλληλούια.
Ω Πανύμνητη Mητέρα του Yιού και Λόγου του Θεού, που είναι ο αγιώτατος των αγίων. Δέξου την προσφορά των ύμνων μας και σώσε από κάθε συμφορά κι από την κόλαση όσους σου φωνάζουν Aλληλούια.
Άγιος Ιωάννης Της Κλίμακος: Περί Γαστριμαργίας
Λόγος Δέκατος Τέταρτος – Περί Γαστριμαργίας
(Δια την ονομαστήν δέσποιναν, την πονηράν κοιλίαν)
(Δια την ονομαστήν δέσποιναν, την πονηράν κοιλίαν)
1. Προκειμένου τώρα να ομιλήσωμεν περί κοιλίας, αποφασίσαμεν πάλι –όπως και σε όλα τα θέματα- να στρέψωμε την φιλοσοφία μας εναντίον μας. Διότι είναι αξιοθαύμαστο, εάν απηλλάγη κανείς από αυτήν, πριν κατοικήση τον τάφο.
2. Γαστριμαργία είναι η υποκριτική συμπεριφορά της κοιλίας, η οποία, ενώ είναι χορτασμένη, φωνάζει πως είναι ενδεής. Και ενώ είναι παραφορτωμένη μέχρι διαρρήξεως, ανακράζει ότι πεινά.
Γαστριμαργία είναι η δημιουργός των καρυκευμάτων, η πηγή των τέρψεων του λάρυγγος. Εσύ έκλεισες την φλέβα (των ηδονικών απαιτήσεών της), αλλά αυτή ξεπρόβαλλε από άλλο μέρος. Την έφραξες και τούτη, αλλά καινούργια ανοίχθηκε. Γαστριμαργία είναι μία απάτη των οφθαλμών. Καθ’ ην στιγμήν κάποιος τρώγει το μέτριο σε ποσότητα φαγητό του, η γαστριμαργία τον κάνει να σκέπτεται, πώς να ήταν δυνατόν να καταβροχθίση δια μιάς τα σύμπαντα.
Γαστριμαργία είναι η δημιουργός των καρυκευμάτων, η πηγή των τέρψεων του λάρυγγος. Εσύ έκλεισες την φλέβα (των ηδονικών απαιτήσεών της), αλλά αυτή ξεπρόβαλλε από άλλο μέρος. Την έφραξες και τούτη, αλλά καινούργια ανοίχθηκε. Γαστριμαργία είναι μία απάτη των οφθαλμών. Καθ’ ην στιγμήν κάποιος τρώγει το μέτριο σε ποσότητα φαγητό του, η γαστριμαργία τον κάνει να σκέπτεται, πώς να ήταν δυνατόν να καταβροχθίση δια μιάς τα σύμπαντα.
3. Ο χορτασμός από φαγητά είναι πατήρ της πορνείας. Η θλίψις δε της κοιλίας είναι πρόξενος αγνότητος. Εκείνος που εκολάκευσε τον λέοντα, πολλές τον ημέρωσε. Εκείνος όμως που περιποιήθηκε την σάρκα, περισσότερον την εξαγρίωσε.
4. Χαίρεται ο Ιουδαίος τα Σάββατα ή τις εορτές, και ο γαστρίμαργος μοναχός το Σάββατο και την Κυριακή. Από καιρό υπολογίζει το Πάσχα και από πολλές ημέρες ετοιμάζει τα φαγητά. Ο δούλος της κοιλίας σκέπτεται με τι είδους φαγητά θα εορτάση, ο δε δούλος του Θεού με τι χαρίσματα θα πλουτήση. Ο κοιλιόδουλος, όταν έλθη κάποιος ξένος, συνέχεται ολόκληρος από την αγάπη – αγάπη που προέρχεται από την γαστριμαργία – και θεωρεί ως αναψυχή του αδελφού την ιδική του κατάλυση! Επί παρουσία ωρισμένων άλλων απεφάσισε την κατάλυση οίνου, και νομίζοντας πως κρύβει την αρετήν του, υποδουλώθηκε στο πάθος του.
5. Εχθρεύεται πολλές φορές η κενοδοξία προς την γαστριμαργία και αντιμάχονται για την κατοχή του άθλιου μοναχού σαν να πρόκειται για αγοραστό δούλο. Η μεν γαστριμαργία τον ωθεί στην κατάλυση, η δε κενοδοξία του συνιστά την επίδειξη της αρετής του, αλλά ο σοφός μοναχός θα τις αποφύγη και τις δύο, διώχνοντας στην κατάλληλη ώρα την μία με την βοήθεια της άλλης.
6. Όταν η σάρκα σφριγά, ας φυλάξωμε την εγκράτεια παντού και πάντοτε. Όταν δε ηρεμεί – πράγμα που δεν πιστεύω ότι κατωρθώνεται προ του τάφου – ας αποκρύψωμε την εργασία μας.
7. Είδα ηλικιωμένους ιερείς να εμπαίζωνται από τους δαίμονες και να δίνουν ευλογία στους νέους, που δεν εξηρτώντο πνευματικώς από αυτούς, να καταλύσουν σε επίσημο τραπέζι κρασί και ό,τι άλλο. Εάν μεν οι ιερείς αυτοί έχουν εν Κυρίω καλή μαρτυρία, ας κάνωμε μέτρια κατάλυση. Εάν όμως είναι αμελείς, ας μη λάβωμε καθόλου υπ’ όψιν μας την ευλογία τους, και μάλιστα εάν τύχη και μαχώμεθαεναντίον σαρκικής πυρώσεως.
8. Ενόμισε ο θεήλατος Ευάγριος ότι έγινε σοφώτερος των σοφών και στη μορφή και στο περιεχόμενο των λόγων του. Απατήθηκε όμως ο ταλαίπωρος και φάνηκε ανοητότερος των ανοήτων και σε πολλά άλλα ζητήματα και σ’ αυτό. Εδίδαξε: «Οσάκις η ψυχή επιθυμεί ποικίλα φαγητά, ας θλίβεται με άρτον μόνο κα ύδωρ». Είναι δε η προσταγή του αυτή σαν να προτρέπεις ένα παιδί ν’ ανεβή με ένα βήμα όλη τη σκάλα. Εμείς όμως, αντικρούοντας τον ορισμό του, ως εξής ορίζουμε: Όταν επιθυμούμε τα διάφορα φαγητά, ζητούμε κάτι που είναι μέσα στη φύση μας. Για αυτόν τον λόγο ας χρησιμοποιήσωμε ένα τέχνασμα προς την πολυμήχανη κοιλία, και μάλιστα αν δεν μας απειλεί βαρύτατος πόλεμος ή δεν υπάρχει πένθος ή κανών για προηγούμενες σοβαρές πτώσεις. Ας κόψωμεν πρώτα τα λιπαρά, έπειτα τα ερεθιστικά και έπειτα τα εύγευστα.
9. Αν σου είναι εύκολο, δίδε στην κοιλία σου τροφή χορταστική και ευκολοχώνευτη, ώστε με τον χορτασμό να ικανοποιήσωμε την αχόρταστη όρεξή της, ενώ με την σύντομη χώνευση να σωθούμε από την σαρκική πύρωση σαν από μάστιγα. Ας εξετάσωμε, και θα βρούμε πως τα περισσότερα από τα φαγητά που «φουσκώνουν» ερεθίζουν την σάρκα.
10. Να γελάς με τον δαίμονα που σου υποβάλλει μετά το δείπνο να αφήσης για την επόμενη ημέρα τους κανόνες των προσευχών σου, διότι θα έλθη η ενάτη ώρα της επομένης και δεν θα έχει τηρηθεί η συμφωνία της προηγούμενης.
11. Άλλη είναι η εγκράτεια που αρμόζει σε όσους δεν έχουν δοκιμάσει μεγάλες πτώσεις και άλλη σε όσους έχουν υποπέσει σ’ αυτές. Οι μεν πρώτοι έχουν ως γνώμονα την σαρκική κίνηση, οι δε δεύτεροι αντιμετωπίζουν το θέμα με σκληρότητα και αδιαλλαξία μέχρι θανάτου. Και ο μεν προσπαθούν να διαφυλάττουν πάντοτε την σωφροσύνη του νου, ενώ οι δε εξευμενίζουν τον Θεόν με την σκυθρωπότητα της ψυχής και με την θλίψη της καρδιάς.
12. Ο καιρός της ευφροσύνης και τα παρακλήσεως στον τέλειο μοναχό είναι καιρός αμεριμνίας, στον αγωνιστή καιρός πάλης και στον εμπαθή είναι «εορτή εορτών και πανήγυρις πανηγύρεων».
13. Όνειρα γύρω από τροφές και φαγητά συναντώνται στην καρδιά των γαστριμάργων, και όνειρα γύρω από την κόλαση και την Κρίση συναντώνται στην καρδιά των μετανοούντων.
14. Κυριάρχησε στην κοιλία σου, πριν κυριαρχήσει αυτή επάνω σου, κα τότε θα αναγκασθής να νηστεύης γεμάτος καταισχύνη. Αυτό που είπα το καταλαβαίνουν εκείνοι που έπεσαν στον ακατονόμαστο βόθρο. Όσοι είναι ευνούχοι (κατά πνεύμα ευνούχοι – πρβλ. Ματθ.ιθ’ 12) δεν εγνώρισαν το αμάρτημα αυτό.
15. Ας περικόψουμε τις απαιτήσεις της κοιλίας με την σκέψη του αιωνίου πυρός. Μερικοί που υπετάγησαν σ’ αυτήν έφθασαν στην ανάγκη στο τέλος να αποκόψουν τα μέλη του σώματός τους, και απέθαναν έτσι σωματικά και ψυχικά. Ας ερευνήσωμε, και οπωσδήποτε θα διαπιστώσωμε πως τα ηθικά μας ναυάγια προέρχονται μόνο από την γαστριμαργία.
16. Ο νους του νηστευτού προσεύχεται καθαρά και προσεκτικά, του δε ακρατούς είναι γεμάτος από ακάθαρτες εικόνες. Ο χορτασμός της κοιλίας εξήρανε τις πηγές των δακρύων. Όταν όμως αυτή απεξηράνθη, εδημιούργησε τα ύδατα των δακρύων.
17. Εκείνος που περιποιείται την κοιλία του και αγωνίζεται να νικήσει το πνεύμα της πορνείας, ομοιάζει με εκείνον που προσπαθεί να σβήσει μεγάλη φωτιά με λάδι. Όταν θλίβεται η κοιλία, ταπεινούται η καρδία. Όταν όμως δέχεται περιποιήσεις, θεριεύουν και αλαζονεύουν οι λογισμοί.
18. Εξέταζε τον εαυτόν σου την πρώτη ώρα της ημέρας και το μεσημέρι και την τελευταία προ του φαγητού, και θα κατανπήσεις έτσι την ωφέλεια της νηστείας. Το πρωί (που δεν πεινάς) οι λογισμοί σκιρτούν και περιπλανώνται εδώ κι’ εκεί, κατά την έκτη ώρα ατονούν κάπως, και κατά το ηλιοβασίλεμα έχουν εντελώς ταπεινωθεί.
19. Θλίβε την κοιλία και οπωσδήποτε θα κλείσεις και το στόμα, διότι η γλώσσα ισχυροποιείται από τα πολλά φαγητά. Να πυγμαχής συνεχώς εναντίον της και να επαγρυπνής συνεχώς επάνω της. Εάν εσύ κοπιάσεις ολίγο, αμέσως και ο Κύριος σε βοηθεί.
20. Όσο χρησιμοποιούνται και μαλακώνουν οι ασκοί, τόσο αυξάνουν στην χωρητικότητα. Όταν όμως μείνουν περιφρονημένοι και αχρησιμοποίητοι, θα μαζέψουν και δεν θα χωρούν τόσο πολύ.
21. Εκείνος που καταπιέζει την κοιλία με πολλά φαγητά, επλάτυνε τα έντερα, ενώ εκείνος που της εναντιώνεται, τα εστένευσε. Και όταν αυτά εστένευσαν, δεν χρειάζονται πολλά φαγητά, οπότε κατά φυσικό τρόπο μαθαίνουμε να νηστεύουμε.
22. Η δίψα πολλές φορές εσταμάτησε την δίψα. Είναι όμως δυσχερές και ακατόρθωτο με την πείνα να περικοπή η πείνα. Όταν σε νικήση η κοιλία, δάμαζέ την με σωματικούς κόπους. Και αν αυτό σου είναι αδύνατο δια λόγους ασθενείας, πάλαιψε εναντίον της με την αγρυπνία.
Κυκλοφόρησε το ''Ψαλτήρι του Γέροντος Παϊσίου"
Το Ορθόδοξο Δίκτυο Ενημέρωσης (πληροφορίες ΕΔΩ), κυκλοφορεί το ΨΑΛΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΙΣΙΟΥ.
Ο Μακαριστός Γέροντας Παίσιος ο Αγιορείτης, (+1994) ακολουθώντας μια ευλογημένη παράδοση αιώνων, αλλά κυρίως το παράδειγμα του «Γέροντά του», Οσίου Αρσενίου του Καππαδόκη (+1924), χρησιμοποιούσε το Ψαλτήρι, (ΨΑΛΜΟΙ ΤΟΥ ΔΑΥΙΔ), στην καθημερινή του προσευχή προς τον Θεό.
Ο Μακαριστός Γέροντας Παίσιος ο Αγιορείτης, (+1994) ακολουθώντας μια ευλογημένη παράδοση αιώνων, αλλά κυρίως το παράδειγμα του «Γέροντά του», Οσίου Αρσενίου του Καππαδόκη (+1924), χρησιμοποιούσε το Ψαλτήρι, (ΨΑΛΜΟΙ ΤΟΥ ΔΑΥΙΔ), στην καθημερινή του προσευχή προς τον Θεό.
Μέσα στην αγάπη του για τον κόσμο και τους ταλαιπωρημένους αδελφούς μας που ξεχείλιζε την καρδιά του, είχε αφιερώσει τον καθέναν από τους 151 ψαλμούς σε μια κατάσταση ανάγκης και έτσι τους διάβαζε ή τους έψελνε, αιτούμενος με δάκρυα την καλή έκβαση από τον Χριστό μας.
“ …Η μονή λύση η προσευχή είναι∙ αλλιώς δε γίνεται.
Πάντως το Ψαλτήρι πολύ βοηθάει. Είναι κεραυνός για τον διάβολο. Πόση παρηγοριά βρίσκω με το Ψαλτήρι!” (Γέροντας Παίσιος)
Με πολύ αγάπη για το Λόγο του Θεού παρουσιάζουμε στους αδελφούς μας ορθοδόξους χριστιανούς, το έργο αυτό που περιέχει την ανάγνωση του Ψαλτηρίου με προσοχή και κατάνυξη τόσο σε βίντεο DVD, για να παρακολουθούμε το κείμενο στην οθόνη της τηλεόρασης ή του Η/Υ και να το εμπεδώνουμε καλύτερα, όσο και σε ηχητική μορφή CD-Mp3 για να μπορούμε πλέον να το ακούμε παντού ακόμη και στο κινητό μας τηλέφωνο!
ΠΕΡΙΕΧΕΙ: 1 DVD, 1 CD-Mp3, 1 βιβλίο των ΨΑΛΜΩΝ στη δημοτική, 1 βιβλιαράκι-οδηγός για την ανάγνωση των Ψαλμών ανά περίπτωση.
Τρίτη 26 Φεβρουαρίου 2013
Κυριακή 17 Φεβρουαρίου 2013
Δευτέρα 21 Ιανουαρίου 2013
Σάββατο 5 Ιανουαρίου 2013
Ο Αγιασμός - Τι πρέπει να γνωρίζουμε!
Ο Αγιασμός - Τι πρέπει να γνωρίζουμε!
Λίγα λόγια γενικά
Η Αγία μας Εκκλησία εκτός από τα επτά Μυστήρια δια των οποίων χαρίζεται, μετοχετεύεται, προσφέρεται και παρέχεται η αγιαστική Χάρις του Αγίου Πνεύματος έχει και κάποιες άλλες τελετές με τις οποίες παρέχεται χάρις, ευλογία, θεραπεία και πνευματική ωφέλεια στους πιστούς αλλά και στην κτίση ολόκληρη.
Μεταξύ αυτών είναι και ο Αγιασμός των Υδάτων, Ακολουθία που με τις ευχές που περιέχει, ο Ιερέας παρακαλεί τον Θεό όπως το νερό αγιασθή και αποκτήσει «δύναμη καθαρτική και ενέργεια, γίνει δώρο αγιασμού, αμαρτημάτων λυτήριον, ίαμα ψυχών και σωμάτων, προς πάσαν ωφέλειαν επιτήδειον». Επίσης παρακαλεί τον Θεό το νερό του Αγιασμού να διώχνει μακριά τον κίνδυνο από ορατούς και αόρατους εχθρούς, έτσι ώστε εκείνοι που το λαμβάνουν να το χρησιμοποιούν για την ευλογία των σπιτιών τους, για τον αγιασμό των ψυχών και των σωμάτων τους και να παίρνουν πλούσια την χάρι της Αγίας Τριάδος που είναι «η πηγή του αγιασμού και πάσης χάριτος».
Πότε τελείται ο Αγιασμός
Κάθε πρώτη του μηνός η Εκκλησία τελεί στους Ναούς τον Αγιασμό, ενώ κατά την επιθυμία των πιστών τελείται και σε άλλες περιπτώσεις της καθημερινής μας ζωής όπως κατά την θεμελίωση νέου σπιτιού ή άλλης οικοδομής, κατά τα εγκαίνια του νέου σπιτιού, του νέου καταστήματος, του νέου αυτοκινήτου, του Σχολικού έτους, του Κατηχητικού έτους και άλλων πνευματικών δραστηριοτήτων, τελείται για ευόδωση της εργασίας, για ίαση ασθενειών, κατά της βασκανίας και των άλλων δαιμονικών επιθέσεων κ.τ.λ. Στα Ευχολόγια της Εκκλησίας μας (Μεγάλο και Μικρό) υπάρχουν πάρα πολλές ευχές οι οποίες λέγονται ανάλογα με την περίσταση που ο Ιερέας τελεί τον Αγιασμό, ενώ είναι αυτονόητο ότι για να υπάρξουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα μετά την τέλεση του, απαιτείται η ενσυνείδητη συμμετοχή του πιστού και η επιθυμία του να προσελκύσει με τον προσωπικό του αγώνα την Θεία Χάρι.
Τι είναι Αγιασμός;
«Αγιασμός των Υδάτων είναι η τελετουργική Πράξη δια της οποίας το νερό καθαγιάζεται με ορισμένες Ευχές και επικλήσεις της επιφοιτήσεως του Αγίου Πνεύματος, καθώς και με την σταυροειδή ευλογία και εμβάπτιση του Τιμίου Σταυρού. Η Τελετή αυτή λέγεται Αγιασμός ακριβώς γιατί με το ευλογημένο νερό, με την μετάληψη και τον ραντισμό πιστεύουμε ότι αγιαζόμαστε και καθαριζόμαστε από τις αμαρτίες μας. Γι΄ αυτό παρακαλούμε τον Θεό όπως το αγιασμένο νερό θεραπεύσει τις ψυχές και τα σώματα μας και να αποτρέψει κάθε σατανική δύναμη».
Η χρησιμοποίηση αγιασμένου νερού συναντάται σε πολύ παλαιούς χρόνους της ζωής των χριστιανών. Από αρχαίους Εκκλησιαστικούς ιστορικούς μαθαίνουμε για θαύματα που έγιναν με τον ραντισμό του αγιασμένου νερού. Επίσης υπάρχει μαρτυρία η οποία μας πληροφορεί ότι Αγιασμός γινόταν κάθε μήνα στο παλάτι της Κωνσταντινουπόλεως παρουσία των Βασιλέων. Έτσι εξηγείται και το τροπάριο «Σώσον Κύριε τον λαόν Σου…νίκας τοις βασιλεύσι..» που ψάλλεται όταν βαπτίζεται ο Τίμιος Σταυρός στο νερό.
Υπάρχει διαφορά Μικρού και Μεγάλου Αγιασμού;
«Ο Αγιασμός είναι Αγιασμός, είτε δίδεται την παραμονή των Φώτων, είτε την ίδια ημέρα είτε στο σπίτι. Δεν έχει διαφορά ο μικρός από τον μεγάλο αγιασμό. Λέγεται Μικρός ή Μεγάλος, επειδή οι ευχές είναι μικρότερες ή μεγαλύτερες, επειδή παρατείνεται περισσότερο ή λιγότερο η σχετική ακολουθία. Θεαματικά είναι αυτά. Δεν σημαίνουν ουσία προκειμένου περί του καθαρού νερού που βρίσκεται στην λεκάνη. Το αγιασμένο νεράκι του Μικρού Αγιασμού, διατηρείται χρόνια όπως και το νεράκι του Μεγάλου λεγομένου Αγιασμού».
Η Ακολουθία
Η ακολουθία του μικρού Αγιασμού που τελείται τακτικότερα (ενώ του Μεγ. Αγιασμού τελείται δύο φορές τον χρόνο παραμονή και ανήμερα των Θεοφανείων) ξεκινά με την ανάγνωση του «Κύριε εισάκουσον της προσευχής μου..»και συνεχίζεται με την ψαλμωδία τροπαρίων της Παναγίας μας καθώς και του Αγίου μας. Αφού διαβαστεί ο ψαλμός« Ελέησον με ο Θεός…» ψάλλεται ο Κανόνας της Παναγίας τα τροπάρια του οποίου αντιστοιχούν στα 24 γράμματα της Αλφαβήτου (Ακροστιχίδα). Κατόπιν αφού ψάλλούν και άλλα τροπάρια (επί το πλείστον της Παναγίας) ακολουθεί ο Τρισάγιος Ύμνος, ο Απόστολος ο οποίος αναφέρεται στην επιθυμία του Κυρίου να μας αγιάσει και να μας σώσει σαν αδελφούς και παιδιά του και το Ευαγγέλιο το οποίο αναφέρεται στο νερό της κολυμβήθρας της Βηθεσδά το οποίο αφού αγιαζόταν με την παρουσία Αγγέλου θεράπευε τις σωματικές ασθένειες των ανθρώπων. Στην συνέχεια λέγονται οι δεήσεις και οι ευχές δια των οποίων αγιάζεται το νερό και ιδιαιτέρως την στιγμή που ο Ιερέας το ευλογεί σταυροειδώς με το χέρι του. Ακολουθεί η «Βάπτιση» του Τιμίου Σταυρού στο αγιασμένο νερό, ο ραντισμός του χώρου που τελείται η ακολουθία, η ευλογία των πιστών με το αγιασμένο νερό και η προσκύνηση του τιμίου Σταυρού. Κατόπιν διαβάζεται η για την περίσταση κατάλληλη Ευχή, μνημονεύονται τα ονόματα για χάρη των οποίων τελείται ο Αγιασμός και γίνεται Απόλυση.
Τι χρειάζεται;
Για να τελεσθεί ο Αγιασμός χρειάζεται μια μικρή λεκάνη με καθαρό νερό, λίγο βασιλικό ή δενδολίβανο, το θυμιατήρι του σπιτιού και το κανδήλι. Ο Ιερέας θα έχει μαζί του το επιτραχείλιο, το Ευαγγέλιο, τον Σταυρό και το «Ευχολόγιο». Σε ένα χαρτί γράφουμε τα ονόματα της Οικογένειας μας ή οποία πρέπει να είναι παρούσα και συμπροσευχόμενη στην ακολουθία.
Κάτι σαν επίλογος
«Μπορούμε στο σπίτι μας να έχουμε Αγιασμό, αρκεί να μην τον ξεχνάμε στο εικονοστάσι, αλλά να τον χρησιμοποιούμε κάθε φορά που παρουσιάζεται ανάγκη». Είναι ευλογία και μια «καλή και ευλογημένη συνήθεια» να πίνουμε καθημερινά Αγιασμό πριν πάρουμε το πρωινό μας και αφού έχουμε πλύνει το πρόσωπο μας εκτός βέβαια αν έχουμε να κοινωνήσουμε των Αχράντων Μυστηρίων. Αν κοινωνήσουμε τότε τρώμε πρώτα το Αντίδωρο μας και ύστερα πίνουμε τον Αγιασμό.
Με την καθημερινή επαφή μας με τον Αγιασμό βάζουμε ολόκληρη την ημέρα μας κάτω από την ευλογία του Θεού ενώ δεν παραλείπουμε την συμμετοχή μας τακτικά στο Ποτήριο της Ζωής με την Κοινωνία του Σώματος και του Αίματος του Χριστού μας γεγονός που μας χαρίζει τον κατ΄ εξοχήν Αγιασμό, την Ευλογία και την Σωτηρία.
Αγιασμός και Θεία Κοινωνία δεν μπορούν να συγκριθούν. Ο Αγιασμός είναι νεράκι το οποίο αγιάστηκε από την Χάρη του Θεού ενώ η Θεία Κοινωνία είναι ο ίδιος το Θεός, το Σώμα Του και το Αίμα Του.
Ο Αγιασμός (Μέγας) προτείνεται από τους πνευματικούς σε κάποιες περιπτώσεις όπου ο εξομολογούμενος έχει πέσει σε κάποιο αμάρτημα και δεν έχει ευλογία να κοινωνήσει. Ο πνευματικός του λοιπόν του προτείνει να νηστέψει και να πιει Αγιασμό για να παρηγορηθεί. Ο Αγιασμός δεν αντικαθιστά την Θεία Κοινωνία, η οποία είναι το υπέρτατο δώρο του Θεού στον άνθρωπο.
Η Αγία μας Εκκλησία εκτός από τα επτά Μυστήρια δια των οποίων χαρίζεται, μετοχετεύεται, προσφέρεται και παρέχεται η αγιαστική Χάρις του Αγίου Πνεύματος έχει και κάποιες άλλες τελετές με τις οποίες παρέχεται χάρις, ευλογία, θεραπεία και πνευματική ωφέλεια στους πιστούς αλλά και στην κτίση ολόκληρη.
Μεταξύ αυτών είναι και ο Αγιασμός των Υδάτων, Ακολουθία που με τις ευχές που περιέχει, ο Ιερέας παρακαλεί τον Θεό όπως το νερό αγιασθή και αποκτήσει «δύναμη καθαρτική και ενέργεια, γίνει δώρο αγιασμού, αμαρτημάτων λυτήριον, ίαμα ψυχών και σωμάτων, προς πάσαν ωφέλειαν επιτήδειον». Επίσης παρακαλεί τον Θεό το νερό του Αγιασμού να διώχνει μακριά τον κίνδυνο από ορατούς και αόρατους εχθρούς, έτσι ώστε εκείνοι που το λαμβάνουν να το χρησιμοποιούν για την ευλογία των σπιτιών τους, για τον αγιασμό των ψυχών και των σωμάτων τους και να παίρνουν πλούσια την χάρι της Αγίας Τριάδος που είναι «η πηγή του αγιασμού και πάσης χάριτος».
Πότε τελείται ο Αγιασμός
Κάθε πρώτη του μηνός η Εκκλησία τελεί στους Ναούς τον Αγιασμό, ενώ κατά την επιθυμία των πιστών τελείται και σε άλλες περιπτώσεις της καθημερινής μας ζωής όπως κατά την θεμελίωση νέου σπιτιού ή άλλης οικοδομής, κατά τα εγκαίνια του νέου σπιτιού, του νέου καταστήματος, του νέου αυτοκινήτου, του Σχολικού έτους, του Κατηχητικού έτους και άλλων πνευματικών δραστηριοτήτων, τελείται για ευόδωση της εργασίας, για ίαση ασθενειών, κατά της βασκανίας και των άλλων δαιμονικών επιθέσεων κ.τ.λ. Στα Ευχολόγια της Εκκλησίας μας (Μεγάλο και Μικρό) υπάρχουν πάρα πολλές ευχές οι οποίες λέγονται ανάλογα με την περίσταση που ο Ιερέας τελεί τον Αγιασμό, ενώ είναι αυτονόητο ότι για να υπάρξουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα μετά την τέλεση του, απαιτείται η ενσυνείδητη συμμετοχή του πιστού και η επιθυμία του να προσελκύσει με τον προσωπικό του αγώνα την Θεία Χάρι.
Τι είναι Αγιασμός;
«Αγιασμός των Υδάτων είναι η τελετουργική Πράξη δια της οποίας το νερό καθαγιάζεται με ορισμένες Ευχές και επικλήσεις της επιφοιτήσεως του Αγίου Πνεύματος, καθώς και με την σταυροειδή ευλογία και εμβάπτιση του Τιμίου Σταυρού. Η Τελετή αυτή λέγεται Αγιασμός ακριβώς γιατί με το ευλογημένο νερό, με την μετάληψη και τον ραντισμό πιστεύουμε ότι αγιαζόμαστε και καθαριζόμαστε από τις αμαρτίες μας. Γι΄ αυτό παρακαλούμε τον Θεό όπως το αγιασμένο νερό θεραπεύσει τις ψυχές και τα σώματα μας και να αποτρέψει κάθε σατανική δύναμη».
Η χρησιμοποίηση αγιασμένου νερού συναντάται σε πολύ παλαιούς χρόνους της ζωής των χριστιανών. Από αρχαίους Εκκλησιαστικούς ιστορικούς μαθαίνουμε για θαύματα που έγιναν με τον ραντισμό του αγιασμένου νερού. Επίσης υπάρχει μαρτυρία η οποία μας πληροφορεί ότι Αγιασμός γινόταν κάθε μήνα στο παλάτι της Κωνσταντινουπόλεως παρουσία των Βασιλέων. Έτσι εξηγείται και το τροπάριο «Σώσον Κύριε τον λαόν Σου…νίκας τοις βασιλεύσι..» που ψάλλεται όταν βαπτίζεται ο Τίμιος Σταυρός στο νερό.
Υπάρχει διαφορά Μικρού και Μεγάλου Αγιασμού;
«Ο Αγιασμός είναι Αγιασμός, είτε δίδεται την παραμονή των Φώτων, είτε την ίδια ημέρα είτε στο σπίτι. Δεν έχει διαφορά ο μικρός από τον μεγάλο αγιασμό. Λέγεται Μικρός ή Μεγάλος, επειδή οι ευχές είναι μικρότερες ή μεγαλύτερες, επειδή παρατείνεται περισσότερο ή λιγότερο η σχετική ακολουθία. Θεαματικά είναι αυτά. Δεν σημαίνουν ουσία προκειμένου περί του καθαρού νερού που βρίσκεται στην λεκάνη. Το αγιασμένο νεράκι του Μικρού Αγιασμού, διατηρείται χρόνια όπως και το νεράκι του Μεγάλου λεγομένου Αγιασμού».
Η Ακολουθία
Η ακολουθία του μικρού Αγιασμού που τελείται τακτικότερα (ενώ του Μεγ. Αγιασμού τελείται δύο φορές τον χρόνο παραμονή και ανήμερα των Θεοφανείων) ξεκινά με την ανάγνωση του «Κύριε εισάκουσον της προσευχής μου..»και συνεχίζεται με την ψαλμωδία τροπαρίων της Παναγίας μας καθώς και του Αγίου μας. Αφού διαβαστεί ο ψαλμός« Ελέησον με ο Θεός…» ψάλλεται ο Κανόνας της Παναγίας τα τροπάρια του οποίου αντιστοιχούν στα 24 γράμματα της Αλφαβήτου (Ακροστιχίδα). Κατόπιν αφού ψάλλούν και άλλα τροπάρια (επί το πλείστον της Παναγίας) ακολουθεί ο Τρισάγιος Ύμνος, ο Απόστολος ο οποίος αναφέρεται στην επιθυμία του Κυρίου να μας αγιάσει και να μας σώσει σαν αδελφούς και παιδιά του και το Ευαγγέλιο το οποίο αναφέρεται στο νερό της κολυμβήθρας της Βηθεσδά το οποίο αφού αγιαζόταν με την παρουσία Αγγέλου θεράπευε τις σωματικές ασθένειες των ανθρώπων. Στην συνέχεια λέγονται οι δεήσεις και οι ευχές δια των οποίων αγιάζεται το νερό και ιδιαιτέρως την στιγμή που ο Ιερέας το ευλογεί σταυροειδώς με το χέρι του. Ακολουθεί η «Βάπτιση» του Τιμίου Σταυρού στο αγιασμένο νερό, ο ραντισμός του χώρου που τελείται η ακολουθία, η ευλογία των πιστών με το αγιασμένο νερό και η προσκύνηση του τιμίου Σταυρού. Κατόπιν διαβάζεται η για την περίσταση κατάλληλη Ευχή, μνημονεύονται τα ονόματα για χάρη των οποίων τελείται ο Αγιασμός και γίνεται Απόλυση.
Τι χρειάζεται;
Για να τελεσθεί ο Αγιασμός χρειάζεται μια μικρή λεκάνη με καθαρό νερό, λίγο βασιλικό ή δενδολίβανο, το θυμιατήρι του σπιτιού και το κανδήλι. Ο Ιερέας θα έχει μαζί του το επιτραχείλιο, το Ευαγγέλιο, τον Σταυρό και το «Ευχολόγιο». Σε ένα χαρτί γράφουμε τα ονόματα της Οικογένειας μας ή οποία πρέπει να είναι παρούσα και συμπροσευχόμενη στην ακολουθία.
Κάτι σαν επίλογος
«Μπορούμε στο σπίτι μας να έχουμε Αγιασμό, αρκεί να μην τον ξεχνάμε στο εικονοστάσι, αλλά να τον χρησιμοποιούμε κάθε φορά που παρουσιάζεται ανάγκη». Είναι ευλογία και μια «καλή και ευλογημένη συνήθεια» να πίνουμε καθημερινά Αγιασμό πριν πάρουμε το πρωινό μας και αφού έχουμε πλύνει το πρόσωπο μας εκτός βέβαια αν έχουμε να κοινωνήσουμε των Αχράντων Μυστηρίων. Αν κοινωνήσουμε τότε τρώμε πρώτα το Αντίδωρο μας και ύστερα πίνουμε τον Αγιασμό.
Με την καθημερινή επαφή μας με τον Αγιασμό βάζουμε ολόκληρη την ημέρα μας κάτω από την ευλογία του Θεού ενώ δεν παραλείπουμε την συμμετοχή μας τακτικά στο Ποτήριο της Ζωής με την Κοινωνία του Σώματος και του Αίματος του Χριστού μας γεγονός που μας χαρίζει τον κατ΄ εξοχήν Αγιασμό, την Ευλογία και την Σωτηρία.
Αγιασμός και Θεία Κοινωνία δεν μπορούν να συγκριθούν. Ο Αγιασμός είναι νεράκι το οποίο αγιάστηκε από την Χάρη του Θεού ενώ η Θεία Κοινωνία είναι ο ίδιος το Θεός, το Σώμα Του και το Αίμα Του.
Ο Αγιασμός (Μέγας) προτείνεται από τους πνευματικούς σε κάποιες περιπτώσεις όπου ο εξομολογούμενος έχει πέσει σε κάποιο αμάρτημα και δεν έχει ευλογία να κοινωνήσει. Ο πνευματικός του λοιπόν του προτείνει να νηστέψει και να πιει Αγιασμό για να παρηγορηθεί. Ο Αγιασμός δεν αντικαθιστά την Θεία Κοινωνία, η οποία είναι το υπέρτατο δώρο του Θεού στον άνθρωπο.
Τρίτη 4 Δεκεμβρίου 2012
Σχολιασμός της Θείας Λειτουργίας
Σχολιασμός της Θείας Λειτουργίας
Στα πρώτα χρόνια
του Χριστιανισμού μπορούσαν να συμμετέχουν σ’
αυτήν και οι Κατηχούμενοι, δηλαδή όσοι
προετοιμάζονταν να γίνουν Χριστιανοί, χωρίς να
έχουν βαπτισθεί ακόμη.
«Ευλογημένη η
Βασιλεία του Πατρός και του Υιού και του Αγίου
Πνεύματος πάντοτε, νυν και αεί και εις τους
αιώνας των αιώνων».
Έτσι δοξολογεί
τον Τριαδικό Θεό και τον προσκαλεί να είναι
παρών στο μυστήριο. Την ίδια ώρα ο Ιερέας
κρατάει στα χέρια του το Ευαγγέλιο και
σταυρώνει με αυτό την Αγία Τράπεζα.
Ο λαός απαντάει:
«Αμήν». Είναι μια εβραϊκή λέξη που
σημαίνει «ας γίνει» ή «πραγματικά, αληθινά».
Τα
ειρηνικά
Στη συνέχεια, ο
διάκονος όρθιος μπροστά στην Ωραία Πύλη μοιάζει
με άγγελο που καλεί τον λαό να προσευχηθεί.
Αρχίζει με την
αίτηση για την ειρήνη, γιατί χωρίς αυτήν είναι
αδύνατη η προσευχή.
-
για την «άνωθεν ειρήνη» και την σωτηρία των ψυχών τους,
-
για την ειρήνη όλου του κόσμου, για να είναι ακλόνητες οι άγιες Εκκλησίες του Θεού και για την ένωση όλων των ανθρώπων,
-
για τον ιερό ναό και όσους μπαίνουν μέσα σ’ αυτόν με πίστη, ευλάβεια και φόβο Θεού,
-
για τον Αρχιεπίσκοπο,
-
για το έθνος μας, τους άρχοντες και τον στρατό,
-
για την πόλη ή το χωριό, όπου τελείται η Λειτουργία,
-
για να είναι ευνοϊκές οι καιρικές συνθήκες, για να δώσει η γη πλούσιους καρπούς και για χρόνια ειρηνικά,
-
για τους ταξιδιώτες, τους αρρώστους, τους κουρασμένους, τους αιχμαλώτους
-
για να απαλλαγούμε όλοι μας από κάθε οργή, κίνδυνο και δύσκολη περίσταση.
Για να δείξει
την αδυναμία των προσευχών μας, ο διάκονος
στρέφεται στις μορφές της Θεοτόκου και των Αγίων,
στο Τέμπλο, και καλεί τους πιστούς να θυμηθούν
εκείνους που ήξεραν να προσεύχονται καλύτερα από
εμάς, και που τώρα παρακαλούν για μας στους
ουρανούς. Μας καλεί επίσης να προσφέρουμε ο
καθένας τον εαυτό του κι ο ένας τον άλλον, καθώς
και όλη τη ζωή μας στον Χριστό και Θεό μας.
(Νικολάι
Βασιλίεβιτς Γόγκολ,
Η ειρήνη
«Εν ειρήνη του
Κυρίου δεηθώμεν!
Ειρήνη
πάσι!
Πολύ συχνά
ακούμε στον ναό εκφωνήσεις και ευχές που μιλούν
για την ειρήνη. Μας υπενθυμίζουν ότι βρισκόμαστε
στον οίκο του Θεού της ειρήνης και ότι η
Εκκλησία του Χριστού είναι το βασίλειο της
ειρήνης. Γι’ αυτό κάθε πιστός πρέπει να
βιώνει την ειρήνη στις σχέσεις του προς τον Θεό,
προς τους ανθρώπους και προς τον ίδιο τον εαυτό
του.
Προς τον Θεό, με
τη διαρκή μετάνοια και την τήρηση των εντολών
Του.
Προς τους
ανθρώπους, με την αγάπη, την υπομονή, την
πραότητα, την ανοχή, την σπλαγχνικότητα.
Και προς τον
εαυτό του, με την υπακοή στην φωνή της
συνειδήσεώς του.
Ας θυμόμαστε
πάντα την συμβουλή του Αποστόλου: «Να
επιδιώκετε την ειρήνη με όλους. Επιδιώκετε και
την αγιότητα, χωρίς την οποία κανείς δεν θ’
αντικρύσει τον Κύριο» (Εβρ. 12,14).
(Άγιος
Ιωάννης της Κροστάνδης)
Τα «αντίφωνα»
Είναι στίχοι από
ψαλμούς, που συνοδεύονται από έναν ύμνο («εφύμνιο»).
Ψάλλονται «κατ’
αντιφωνίαν», δηλαδή κάποιος απαγγέλει τον στίχο
και στη συνέχεια, όλος ο χορός ψέλνει το «εφύμνιο».
Τα αντίφωνα
είναι τρία.
Το πρώτο έχει
σαν εφύμνιο το: «Ταις πρεσβείαις της Θεοτόκου,
Σώτερ, σώσον ημάς».
Το εφύμνιο του
δευτέρου είναι: «Σώσον ημάς, Υιέ Θεού, ο
αναστάς εκ νεκρών, ψάλλοντάς Σοι: Αλληλούια».
Το εφύμνιο του
τρίτου είναι το απολυτίκιο της ημέρας.
Τρεις φορές
επαναλαμβάνεται η μικρή συναπτή : «’Ετι και έτι
εν ειρήνη….», «Αντιλαβού, σώσον…», «Της Παναγίας
αχράντου…». Δεν είναι επανάληψη παλαιών ή των
ίδιων αιτήσεων, αλλά είναι αναζήτηση καινούργιων
εμπειριών. Ξανά και ξανά λοιπόν ζητάμε το έλεος
Του, γιατί είναι απερίγραπτοι και απερινόητοι οι
οικτιρμοί Του. Εκτός αυτών η επανάληψη μέσα στη
Λατρεία και τη ζωή γενικότερα είναι σύνηθες
φαινόμενο, εφ’ όσον είναι ευχάριστη η επανάληψη
και ουσιώδης. Ποια μάνα δεν φιλάει ξανά και ξανά
το παιδί της.
Η ΜΙΚΡΗ ΕΙΣΟΔΟΣ
Είναι μια μικρή
λιτανεία, που γίνεται στην αρχή σχεδόν της Θ.
Λειτουργίας.
Η μικρή είσοδος
συμβολίζει την έναρξη της δημόσιας ζωής και
δράσης του Χριστού. Όταν, δηλαδή, αφού
βαπτίσθηκε στον Ιορδάνη από τον Άγιο Ιωάννη τον
Πρόδρομο, άρχισε να εμφανίζεται μπροστά στα
πλήθη των ανθρώπων και να τους διδάσκει τον Λόγο
του Θεού.
Ενώ ψάλλεται το
«γ’ αντίφωνο», που είναι το απολυτίκιο της
ημέρας, ο ιερέας πλησιάζει στην αγία Τράπεζα,
παίρνει το Ευαγγέλιο και το βγάζει έξω,
στον λαό.
Δεν βγαίνει από
την κεντρική πύλη του Ιερού Βήματος, την «Ωραία
Πύλη», αλλά από την πλαϊνή.
Ο Ιερέας κρατάει
στα χέρια του το Ιερό Ευαγγέλιο. Είναι το πιο
ιερό βιβλίο για την Εκκλησία μας. Βρίσκεται
πάντοτε πάνω στην Αγία Τράπεζα. Περιέχει
αποσπάσματα από τα τέσσερα ευαγγέλια, δηλ.
τα κείμενα στα οποία οι τέσσερις Ευαγγελιστές
(Ματθαίος, Μάρκος, Λουκάς, Ιωάννης) κατέγραψαν
τη ζωή και τη διδασκαλία του Χριστού.
Κρατάει μάλιστα
το Ευαγγέλιο μπροστά από το πρόσωπό του. Δείχνει
ότι δεν περνάει ανάμεσά μας αυτός, αλλά ο Κύριος
που σε λίγο θα μας διδάξει.
Μπροστά από τον
Ιερέα πηγαίνουν παιδιά με λαμπάδες και
εξαπτέρυγα. Η λαμπάδα στην Μικρή Είσοδο
συμβολίζει τον Άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο.
Αυτός προχώρησε μπροστά από τον Χριστό, για να
ετοιμάσει το δρόμο Του. Κήρυττε στους ανθρώπους
ότι «να, έφτασε η Βασιλεία των Ουρανών».
Μόλις φτάσει στο
κέντρο του ναού ο ιερέας αναφωνεί: «Σοφία.
Ορθοί». Διακηρύσσει έτσι ότι η Σοφία του
Θεού φανερώθηκε στον κόσμο με το κήρυγμα του
Ευαγγελίου. Με το «Ορθοί» καλεί όλους να σταθούν
ευλαβικά όρθιοι.
Ύστερα όλοι μαζί
ψέλνουμε: «Δεύτε προσκυνήσωμεν και
προσπέσωμεν Χριστώ. Σώσον ημάς, Υιέ Θεού, ο
αναστάς εκ νεκρών, ψάλλοντάς Σοι: Αλληλούια».
Δηλαδή: «Ελάτε,
ας προσκυνήσουμε κι ας λατρεύσουμε τον Χριστό.
Σώσε μας, Υιέ του Θεού, εσύ που αναστήθηκες από
τους νεκρούς, εμάς που σου ψέλνουμε: Αλληλούια».
Στη συνέχεια μπαίνει πάλι στο
Ιερό Βήμα. Οι ψάλτες ψέλνουν τα
απολυτίκια της εορτής ή του αγίου, που
τιμά η Εκκλήσία την ημέρα εκείνη. Κι ακόμη, το
απολυτίκιο του Αγίου, στον οποίο είναι
αφιερωμένος ο ναός και το κοντάκιο της
εορτής.
Σε λίγο ψέλνουμε
τον Τρισάγιο Ύμνο, δηλαδή το «Άγιος ο
Θεός, άγιος Ισχυρός, άγιος αθάνατος, ελέησον
ημάς».
Αυτό σημαίνει:
«Άγιος είσαι ο Θεός, άγιος και ισχυρός, άγιος
και αθάνατος. Ελέησέ μας».
ΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑΤΑ
Όταν τελειώσει
και ο Απόστολος, ο Ιερέας θα εμφανισθεί στην
Ωραία Πύλη. Θα κρατάει και πάλι το Ευαγγέλιο,
ανοιχτό αυτή τη φορά.
Μπορούμε να
δούμε ότι στο κάλυμμα του βιβλίου από την μία
πλευρά είναι σκαλισμένη η εικόνα της Σταύρωσης
και από την άλλη, της Ανάστασης.
Τώρα οι πιστοί
ακούν ένα απόσπασμα από το ιερό αυτό βιβλίο, που
θα το διαβάσει ο Ιερέας.
Με
τα κεφάλια σκυμμένα ευλαβικά, προσέχοντας το
Ευαγγέλιο, όλοι αγωνίζονται να δεχθούν μέσα τους
τον σπόρο του θείου Λόγου. Τον σπόρο που σπέρνει
ο ουράνιος σποριάς με το στόμα του Ιερέα Του
στις καρδιές τους. Όχι όμως στις καρδιές εκείνες,
που ο Σωτήρας παρομοίασε με τη γη δίπλα στο
δρόμο, όπου, αν και έπεσε ο σπόρος, καταπατήθηκε
και τα πετεινά του ουρανού, δηλ. οι κακές
σκέψεις μας, τον κατέφαγαν.
Ούτε στις
καρδιές που μοιάζουν με πέτρινο έδαφος, όπου
μολονότι δέχονται μετά χαράς τον σπόρο του λόγου,
αυτός δεν βγάζει βαθειές ρίζες –γιατί είναι
καρδιές χωρίς βάθος κι ο σπόρος μόλις βλαστήσει
ξεραίνεται. Ούτε και στις καρδιές που μοιάζουν
με γη γεμάτη αγκάθια (τις φροντίδες και τις
μέριμνές μας), που πνίγουν τον σπόρο μόλις
φυτρώσει. Καρποφορεί μόνο στις καρδιές που
μοιάζουν με την καλή γη και δίνουν καρπό, άλλη
εκατό φορές περισσότερο, άλλη εξήντα και άλλη
τριάντα».
(Νικολάι
Γκόγκολ, Στοχασμοί στη Θεία Λειτουργία)
Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
ΤΩΝ ΠΙΣΤΩΝ
Στα παλιά χρόνια,
που οι Χριστιανοί βαπτίζονταν σε μεγάλη ηλικία,
όσοι δεν είχαν βαπτισθεί ακόμη, αλλά πήγαιναν
στη Θεία Λειτουργία για να ακούσουν τον Λόγο του
Θεού –οι Κατηχούμενοι- έφευγαν από το ναό
μετά το Ευαγγέλιο, μόλις τελείωνε ο Ιερέας το
κήρυγμα. Έμεναν τότε μόνο οι βαπτισμένοι
Χριστιανοί, οι Πιστοί. Αυτοί μόνο
μπορούσαν να συμμετέχουν στη Θεία Λειτουργία και
όταν θα ερχόταν η ώρα, να κοινωνούν.
Έτσι, μετά το
Ευαγγέλιο αρχίζει το μέρος της Θείας Λειτουργίας,
που ονομάζεται Λειτουργία των Πιστών.
Από το σημείο
αυτό δεν επιτρέπεται να φεύγει κανείς από το ναό.
Όλοι θα μείνουν μέχρι το τέλος της Θ.
Λειτουργίας!
Ο ψάλτης
αρχίζει τον Χερουβικό Ύμνο, που καλεί
τους πιστούς να ξεχάσουν κάθε φροντίδα την ώρα
εκείνη, γιατί θα υποδεχθούν τον Βασιλιά των Όλων,
μαζί με στρατιές Αγγέλων.
Την ώρα εκείνη
ο Ιερέας απλώνει πάνω στην Αγία Τράπεζα το
Ειλητό, ένα μεταξωτό πανί, που εικονίζει την
ταφή του Κυρίου. Πάνω σ’ αυτό το πανί θα
τοποθετηθούν, μετά τη Μεγάλη Είσοδο, ο άγιος
Δίσκος (που περιέχει τον Αμνό και τις μερίδες
της Παναγίας, των Αγίων και όλων των πιστών) και
το Άγιο Ποτήριο (που περιέχει κρασί και λίγο
νερό). Ύστερα, βγαίνει στην Ωραία Πύλη και
θυμιάζει όλους τους πιστούς για να θυμίσει σε
όλους πως πρέπει να κατευθύνουν την προσευχή
τους σαν θυμίαμα μπροστά στον Κύριο, λέγοντας
τον 50ο ψαλμό του Δαυίδ, δηλαδή τον
ψαλμό της μετανοίας. Το θυμίαμα αυτό συμβολίζει
τη σμυρναλόη του Νικοδήμου. Πριν πάρει στα χέρια
του ο Λειτουργός τα τίμια Δώρα, ζητά συγγνώμη
από τους τυχόν συλλειτουργούς του Ιερείς, και
κατόπιν βγαίνει στην Ωραία Πύλη και ζητά
συγγνώμη από το λαό.
Ακολουθεί η
Μεγάλη Είσοδος. Ο Ιερέας ξεκινάει από την
Προσκομιδή και, κρατώντας τον Άγιο Δίσκο και το
Άγιο Ποτήριο, περνάει ανάμεσα από τους πιστούς
και από την Ωραία Πύλη μπαίνει στο Ιερό Βήμα για
να τα τοποθετήσει πάνω στην Αγία Τράπεζα και να
τα σκεπάσει με ένα τετράγωνο ύφασμα, τον «Αέρα»,
που συμβολίζει το λίθο που σφράγισε τον Πανάγιο
Τάφο.
Η λιτανεία αυτή
συμβολίζει την είσοδο του Κυρίου στα
Ιεροσόλυμα για το πάθος και την πορεία του
Κυρίου προς τον Γολγοθά και τον Πανάγιο Τάφο (δηλαδή
την εναπόθεση Του στην Αγία Τράπεζα).
Λέγεται «Μεγάλη Είσοδος» διότι πλησιάζει η
τέλεση του μεγάλου Μυστηρίου. Το θυμίαμα κατά
την Μεγάλη Είσοδο συμβολίζει το Άγιο Πνεύμα με
τη φωτιά του θυμιατού και τον ευωδιαστό καπνό
του θυμιάματος. Το θυμίαμα μετά την απόθεση των
τιμίων Δώρων επάνω στο Αντιμήνσιο και την κάλυψη
τους με τον Αέρα, υποδηλώνει τα αρώματα των
Μυροφόρων. Σε ορισμένους ναούς και στα
μοναστήρια, μετά την Μεγάλη Είσοδο, κλείνονται
πρώτα τα Βημόθυρα (οι ξύλινες μικρές πόρτες της
Ωραίας Πύλης), που σημαίνουν την κάθοδο στον Άδη,
και κατόπιν το καταπέτασμα (η κουρτίνα της
Ωραίας Πύλης), που υποδηλώνει την εγκατάσταση
της κουστωδίας.
ΣΥΝΑΠΤΗ
ΤΙΜΙΩΝ ΔΩΡΩΝ - ΣΥΜΒΟΛΟ ΠΙΣΤΕΩΣ - ΑΓΙΑ ΑΝΑΦΟΡΑ
Ύστερα από τη
Μεγάλη Είσοδο ακολουθούν οι «Αιτήσεις».
Με αυτές ο Ιερέας μας καλεί να ζητήσουμε από τον
Κύριο ειρηνική και χωρίς αμαρτίες την ημέρα μας,
Άγγελο φύλακα από κάθε κακό, συγχώρηση των
αμαρτιών μας, τα καλά και ωφέλιμα για τις ψυχές
μας και ειρήνη στον κόσμο και άλλα πνευματικά
αγαθά. Κι εμείς, σε κάθε αίτηση, απαντάμε: «Παράσχου,
Κύριε» (δηλαδή, «Χάρισέ μας, Κύριε»).
Κατόπιν μας
προτρέπει να αγαπήσουμε ο ένας τον άλλο.
Στηρίζεται στα λόγια του Χριστού, σύμφωνα με τα
οποία δεν είναι δυνατόν να προσφέρει κανείς
το δώρο του στον Θεό, αν προηγουμένως δεν έχει
συγχωρεθεί με τον αδελφό του.
Πλησιάζει μετά η
ομολογία της πίστεως, όταν δηλαδή όλοι μαζί θα
πούμε το «Πιστεύω». Γι’ αυτό ακολουθεί το
παράγγελμα του διακόνου: «Τας θύρας, τας
θύρας! Εν σοφία πρόσχωμεν». Στα παλιά χρόνια
οι θυρωροί έπρεπε να προσέχουν τις πόρτες, μήπως
μπει στο ναό κάποιος κατηχούμενος ή άπιστος.
Ενώ απαγγέλουμε
το Σύμβολο της Πίστεως, ο Ιερέας
ξεσκεπάζει τα τίμια Δώρα και ανακινεί πάνω τους
τον «Αέρα». Αυτό συμβολίζει την πνοή του Αγίου
Πνεύματος, που σε λίγο θα τα καθαγιάσει.
Μετά καλούμαστε
να σταθούμε με ευλάβεια και σεβασμό: «Στώμεν
καλώς, στώμεν μετά φόβου…». Τώρα θα
προσφέρουμε στο Θεό το μεγάλο Μυστήριο, δείγμα
λατρείας και αφοσίωσης.
Ο Ιερέας αρχίζει
να απαγγέλλει τη μεγάλη ευχή του Καθαγιασμού των
τιμίων Δώρων. Με αυτήν ευχαριστεί τον Θεό για
όσα μας έχει δώσει και ιδίως, γιατί έστειλε τον
Μονογενή Υιό Του που μας παρέδωσε το μεγάλο
Μυστήριο.
Στο σημείο αυτό
εκφωνεί τα λόγια, με τα οποία ο Κύριος συνέστησε
το Μυστήριο στη διάρκεια του Μυστικού Δείπνου:
Και μετά από
λίγο, δείχνει το Άγιο Ποτήριο με το κρασί και
λέει:
«Πίετε εξ
αυτού πάντες, τούτο εστί το Αίμα μου, το της
Καινής Διαθήκης, το υπέρ ημών εκχυνόμενον εις
άφεσιν αμαρτιών» -δηλαδή, «Πιείτε απ’ αυτό
όλοι, αυτό είναι το Αίμα μου, το αίμα της Καινής
Διαθήκης, που χύνεται για σας και για όλους, για
την άφεση των αμαρτιών σας».
Και καταλήγει ο
Ιερέας, υψώνοντας μαζί τον Άγιο Δίσκο και το
Άγιο Ποτήριο: «Τα σα εκ των σων σοί
προσφέρομεν κατά πάντα και δια πάντα» -δηλαδή,
«αυτά τα δικά Σου Δώρα προσφέρουμε σ’ Εσένα σε
κάθε καιρό και για όλες τις ευεργεσίες Σου».
Και ακολουθεί η
μεγάλη στιγμή. Ο Ιερέας παρακαλεί τον Θεό να
στείλει το Άγιο Πνεύμα στα τίμια Δώρα και να τα
μεταβάλει σε Σώμα και Αίμα Χριστού.
Ο Ιερέας ευλογεί
με το σημείο του Σταυρού πάνω από τον Άγιο Άρτο,
λέγοντας: «Και ποίησον τον μεν άρτον τούτον
τίμιον σώμα του Χριστού σου. Αμήν» -δηλαδή,
«Και κάνε αυτόν τον Άρτο, το ίδιο το τίμιο Σώμα
του Χριστού Σου. Αμήν».
Και μετά ευλογεί
πάνω από το Άγιο Ποτήριο, λέγοντας: «Το δε εν
τω Ποτηρίω τούτω τίμιον αίμα του Χριστού σου.
Αμήν» -που σημαίνει: «Κι αυτό που είναι μέσα
σε τούτο το Ποτήριο, (κάνε το) το ίδιο το τίμιο
Αίμα του Χριστού Σου. Αμήν».
Και στη συνέχεια,
ευλογώντας σταυρωτά τον Άγιο Άρτο και το Άγιο
Ποτήριο, ο Ιερέας λέει: «Μεταβαλών τω
Πνεύματί Σου τω Αγίω. Αμήν, αμήν, αμήν» -δηλαδή,
«Αφού τα μεταβάλεις με το Πνεύμα Σου το Άγιο.
Αμήν, αμήν, αμήν».
Έτσι γίνεται το
θαύμα της μεταβολής του ψωμιού και του κρασιού,
που προσέφεραν οι Χριστιανοί, στο ίδιο το Σώμα
και το ίδιο το Αίμα του Χριστού. Πόσο μεγάλη
είναι η τιμή που μας γίνεται, να παρευρισκόμαστε
στο μεγάλο αυτό θαύμα!
Την ίδια ώρα οι
πιστοί ψάλλουν: «Σε υμνούμεν, σε ευλογούμεν,
σοί ευχαριστούμεν, Κύριε, και δεόμεθά σου ο Θεός
ημών» -που σημαίνει: «Εσένα υμνούμε, Εσένα
ευλογούμε, Εσένα ευχαριστούμε, Κύριε, και Σε
παρακαλούμε, Θεέ μας».
Μετά τον
Καθαγιασμό των τίμιων Δώρων, ο Ιερέας
μνημονεύει όλα τα μέλη της Εκκλησίας. Πρώτα
τους Αγίους –και εξαιρετικά την
Θεοτόκο. Ύστερα τους κεκοιμημένους
Χριστιανούς. Τέλος, τους ζωντανούς,
με πρώτον τον Αρχιεπίσκοπο. Και για να μη
μείνει κανείς έξω από το μεγάλο Δείπνο, στο
τέλος ζητάει από τον Κύριο να θυμηθεί: «και
ων έκαστος κατά διάνοιαν έχει και πάντων και
πασών» -δηλαδή, «και όλους όσους έχει στο
νου του ο καθένας, άντρες και γυναίκες».
Σε λίγο, αρχίζει
η προετοιμασία για την Θεία Κοινωνία.
ΔΙΠΤΥΧΑ –
ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ
Μετά τον
Καθαγιασμό των τίμιων Δώρων, ο Ιερέας
μνημονεύει όλα τα μέλη της Εκκλησίας. Πρώτα
τους Αγίους –και εξαιρετικά την
Θεοτόκο. Ύστερα τους κεκοιμημένους
Χριστιανούς. Τέλος, τους ζωντανούς,
με πρώτον τον Αρχιεπίσκοπο. Και για να μη
μείνει κανείς έξω από το μεγάλο Δείπνο, στο
τέλος ζητάει από τον Κύριο να θυμηθεί: «και
ων έκαστος κατά διάνοιαν έχει και πάντων και
πασών» -δηλαδή, «και όλους όσους έχει στο
νου του ο καθένας, άντρες και γυναίκες».
Σε λίγο, αρχίζει
η προετοιμασία για την Θεία Κοινωνία.
Όταν ο Ιερέας
παύσει να μνημονεύει τα ονόματα των πιστών,
βγαίνει στην Ωραία Πύλη και ευλογεί όλο το
εκκλησίασμα με τον Τίμιο Σταυρό, λέγοντας: «Και
έσται τα ελέη του μεγάλου Θεού και Σωτήρος ημών
Ιησού Χριστού μετά πάντων υμών», δηλαδή: «Και
ας είναι οι δωρεές του μεγάλου Θεού και Σωτήρα
μας Ιησού Χριστού μαζί με όλους σας». Και οι
πιστοί απαντούν: «Και μετά του πνεύματός σου»
-«Και με το δικό σου πνεύμα».
Και τότε, αμέσως
αρχίζει η
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΘΕΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Με μια σειρά
δεήσεις μπροστά από τα καθαγιασμένα ήδη Τίμια
Δώρα, ο Ιερέας παρακαλεί τον Θεό να αξιώσει
αυτόν και τους πιστούς να μεταλάβουν τα άχραντα
μυστήρια. Και ο λαός απαντά: «Κύριε ελέησον»
ή «Παράσχου Κύριε».
Τότε απαγγέλουν
όλοι μαζί την «Κυριακή προσευχή», δηλ.
την προσευχή που δίδαξε ο Κύριος στους μαθητές
του, πάνω σε ένα ύψωμα της Γαλιλαίας:
Η ΚΥΡΙΑΚΗ
ΠΡΟΣΕΥΧΗ
Με την Κυριακή προσευχή, το Πάτερ ημών δηλαδή,
οι πιστοί παρακαλούν τον Θεό, που τον ονομάζουν
Πατέρα τους:
-
Να δοξάζεται το όνομα του Θεού σε όλους τους ανθρώπους, με τα λόγια και τα έργα των πιστών Του
-
Να έρθει η Βασιλεία του Θεού στις ψυχές όλων των ανθρώπων
-
Να εφαρμόζεται από όλους τους ανθρώπους το άγιο θέλημα του Θεού
-
Να δώσει ο Θεός «τον επιούσιο άρτο», δηλ. όλα όσα είναι αναγκαία για την ψυχή και το σώμα του ανθρώπου, και πρώτα απ’ όλα το ίδιο το Σώμα και το Αίμα Του
-
Να συγχωρήσει τις αμαρτίες τους, με την προϋπόθεση ότι κι αυτοί θα συγχωρούν τις αμαρτίες των άλλων
-
Να μην επιτρέψει να βρεθούν σε περιστάσεις που θα τους εκθέσουν στον κίνδυνο της αμαρτίας.
Και στο τέλος, ομολογούν –με το στόμα
του Ιερέα- ότι ο Θεός μπορεί να τους δώσει όλα
αυτά γιατί είναι ο αιώνιος βασιλιάς και ο
Παντοδύναμος Θεός, που προστατεύει και βοηθά
τους ανθρώπους.
Στη συνέχεια ο Ιερέας ευλογεί τους
πιστούς, λέγοντας: «Ειρήνη πάσι» -«Ειρήνη
σε όλους»- και σε λίγο τους λέει: «Πρόσχωμεν»
-«Ας προσέξουμε».
Μ’ αυτόν τον τεμαχισμό δεν διαιρείται το
Σώμα του Χριστού. Και στο μικρότερο κομματάκι απ’
αυτά διατηρείται ολόκληρος ο Χριστός – όπως κάθε
μέλος του ζωντανού σώματος μας είναι παρούσα
ψυχή, όχι μερισμένη, αλλά ενιαία και αδιαίρετη.
Όπως σε ένα καθρέφτη, που αν σπάσει σε χίλια
κομμάτια, τα ίδια αντικείμενα εξακολουθούν να
καθρεφτίζονται ακόμα και στο μικρότερο κομμάτι.
Όπως τέλος ένας ήχος διατηρείται ακέραιος και
ολόκληρος έστω και αν τον ακούνε χιλιάδες αυτιά.
Ακόμη, θα ρίξει στο Άγ. Ποτήριο το «άγιο
ζέον», δηλ. ζεστό νερό, που συμβολίζει την
ζεστή Πίστη όσων συμμετέχουν στη Θ. Λειτουργία
και τη θερμότητα του Αγίου Πνεύματος.
Ύστερα γονατίζει και διαβάζει κάποιες
ευχές με τις οποίες παρακαλεί τον Κύριο να
μεταλάβει αξίως. Ο ίδιος και ο διάκονος, αν
υπάρχει, κοινωνούν πρώτα το Σώμα και μετά το
Αίμα του Κυρίου, χωριστά. Και αφού κοινωνήσουν,
βάζουν προσεκτικά ό,τι υπάρχει πάνω στον Άγιο
Δίσκο, μέσα στο Άγιο Ποτήριο.
Στον καιρό της πρώτης Εκκλησίας, οι
πιστοί κοινωνούσαν τα θεία Μυστήρια χωριστά,
όπως σήμερα οι κληρικοί, παίρνοντας ο καθένας
στα χέρια του το πανάχραντο Σώμα του Κυρίου, και
πίνοντας ύστερα από το Ποτήριο το πανάχραντο
Αίμα Του. Όταν όμως κάποιοι χριστιανοί αμαθείς
και απαίδευτοι – χριστιανοί στο όνομα μόνο –
άρχισαν να παίρνουν τα Τίμια Δώρα στα σπίτια
τους και να τα χρησιμοποιούν σε δεισιδαιμονικές
και βλάσφημες τελετές, ή και μέσα στην Εκκλησία
να τα αντιμετωπίζουν με ασέβεια, δημιουργώντας
θόρυβο και ταραχή, ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος
θέσπισε να δίνονται στο λαό ενωμένα το Σώμα και
το Αίμα. Και όχι μέσα στα χέρια τους, αλλά
απευθείας στο στόμα, με την αγία Λαβίδα, που
εικονίζει την λαβίδα εκείνη με το αναμμένο
κάρβουνο, με την οποία το πύρινο Σεραφείμ άγγιξε
τα χείλη του προφήτη Ησαΐα, θυμίζοντας έτσι σε
όλους τι είναι αυτό που άγγιξε τα χείλη τους.
Αφού κοινωνήσει πρώτα ο ίδιος και έπειτα
μεταδώσει τα Θεία Δώρα και στο διάκονο, ο
λειτουργός του Χριστού, εμφανίζεται σαν ένας
καινούργιος άνθρωπος, καθαρισμένος με τη θεία
Κοινωνία από όλα του τα αμαρτήματα, σαν αληθινά
άγιος αυτή τη στιγμή και άξιος να μεταδώσει τα
Θεία Δώρα στους πιστούς.
ΘΕΙΑ ΜΕΤΑΛΗΨΗ
Βγαίνει στην Ωραία Πύλη, κρατώντας το
Άγιο Ποτήριο και καλεί τους πιστούς λέγοντας: «Μετά
φόβου Θεού, πίστεως και αγάπης προσέλθετε» -δηλαδή,
«Πλησιάστε με φόβο Θεού, πίστη και αγάπη».
Και όσοι είναι προετοιμασμένοι –καθαρισμένοι
από τις αμαρτίες τους, νηστικοί εκείνο το
πρωΐ, χωρίς μίσος για κάποιον αδελφό τους,
με προσευχή- πλησιάζουν για να δεχθούν
μέσα τους το Σωμα και το Αίμα του Χριστού. Για
να γίνουν «σύσσωμοι και σύναιμοι Χριστού»
-δηλ. για να έχουν το ίδιο με τον Χριστό Σώμα
και το ίδιο Αίμα.
ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑ – ΑΠΟΛΥΣΗ
Μετά την Θ. Κοινωνία ψέλνουν όλοι το «Είδομεν
το φως το αληθινόν…», έναν ύμνο για το Άγιο
Πνεύμα, με τον οποίο ομολογούν την πίστη τους
στην Αγία Τριάδα και την δοξολογούν, με αφορμή
το μεγάλο μυστήριο που τελέσθηκε με τη δύναμη
του Τριαδικού Θεού και στο οποίο όλη η Εκκλησία
συμμετείχε.
Όλοι οι πιστοί ευχαριστούν τον Θεό, για
το Σώμα και το Αίμα του Χριστού, το οποίο
κοινώνησαν. Και βέβαια, εννοείται ότι κανείς
δεν φεύγει πριν ευχαριστήσει τον Θεό για τα
μεγάλα αυτά Δώρα. Αλλιώς μοιάζει με τον
Ιούδα, που έφυγε από τον Μυστικό Δείπνο, αμέσως
μόλις έλαβε από τον Άρτο.
Οι πιστοί, γεμάτοι ευγνωμοσύνη στον
Κύριο για την Θεία Κοινωνία και για τις πλούσιες
ευλογίες ψέλνουν τον ύμνο του Ιώβ: «Είη το
όνομα Κυρίου ευλογημένον από του νυν και εως του
αιώνος» -«Ας είναι το όνομα του Κυρίου
ευλογημένο, τώρα και πάντοτε».
Ύστερα, ο Ιερέας ευλογεί τους πιστούς
και κάνει την απόλυση. Τώρα οι πιστοί
μπορούν να απολυθούν εν ειρήνη, δηλαδή να
αποχωρήσουν από το ναό με την ειρήνη του Θεού,
για να πάνε στο σπίτι τους να … συνεχίσουν
την Θεία Λειτουργία. Όχι απαραίτητα να
ψάλλουν, αλλά με την συμπεριφορά τους από εκεί
και στο εξής να φέρονται όπως αρμόζει σε όποιον
κατοικεί μέσα του ο Χριστός. Να μεταφέρουν τον
αγιασμό που δέχθηκαν σε όλους τους γύρω τους,
στους οποίους βέβαια θα φέρονται με την αγάπη
του Χριστού, που πρώτα στην Θ. Λειτουργία έζησαν.
Όσοι δεν κοινώνησαν, στο τέλος παίρνουν
αντίδωρο από το χέρι του Ιερέα. Αντίδωρο
είναι αυτό που δίνεται αντί για το δώρο, την Θ.
Ευχαριστία. Ο καθένας, παίρνοντας ένα κομμάτι
αντίδωρο, πρέπει να το δέχεται σαν ψωμί από το
συμπόσιο εκείνο, όπου ο ίδιος ο Δημιουργός
μίλησε στον λαό Του, και να το τρώει με ευλάβεια,
θεωρώντας όλους τους ανθρώπους γύρω του σαν
αληθινά και πολυαγάπητα αδέρφια του. Και,
σύμφωνα με την αρχαία συνήθεια, πρέπει να το
φάει πριν από κάθε άλλη τροφή. Μπορεί ακόμη να
το πάρει στο σπίτι, στην οικογένειά του, ή να το
προσφέρει σε αρρώστους, σε φτωχούς και σε κάθε
άλλον, που για οποιονδήποτε λόγο δεν μπόρεσε να
έρθει στην εκκλησία για την Λειτουργία.
Αλλά και όποιος κοινώνησε προσέχει, σύμφωνα με
την παλαιά ευλαβική συνήθεια, να μην φτύσει την
ημέρα εκείνη. Το αίμα του, είπαμε, έχει γίνει
ένα με του Χριστού το Αίμα και στο στόμα του
ενδέχεται να βρίσκεται ακόμη κάποιο μικρό
κομμάτι Αγίου Άρτου, που ωστόσο είναι ολόκληρο
του Χριστού το Σώμα.
Και βέβαια, δεν συμμετέχουμε στα
άχραντα μυστήρια μόνο κάθε… Χριστούγεννα και
Πάσχα. Σίγουρα, αν δεν κοινωνήσουμε σ’ αυτές
τις μεγάλες γιορτές της Εκκλησίοας μας, τα
κοσμικά τραπέζια και τα πανηγύρια μόνο δεν έχουν
κανένα νόημα. Δεν γεννιέται μέσα μας ο Χριστός
ούτε ζούμε την Ανάστασή Του. Μόνο με την Θεία
Κοινωνία γίνεται αυτό.
Η συμμετοχή μας,
ωστόσο, να είναι όσο γίνεται πιο τακτική.
Εννοείται, με την ευλογία του πνευματικού μας
και μετά από κατάλληλη προετοιμασία. Όσο
συχνότερα μπορεί κανείς να παίρνει μέρος σ’ αυτό
το ιερό πανηγύρι της Αγάπης.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)



